Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi pædagogisk i børnehaven

 

Vi møder alle børn med positive forventninger. Vi ser bag adfærd og justerer og tilpasse os børnene følelsesmæssigt og respekter deres oplevelser. Det kommer bl.a. til udtryk i vores anerkendende tilgang til konflikthåndtering, hvor vi støtter barnet i at mærke sig selv, hjælper barnet til at sætte ord på sine oplevelser, i at regulere sig og øve sig i kompromis.

Vi tilrettelægger vores pædagogiske praksis med udgangspunkt i, at hvert barn er unik.

 

Vi er tilstede der hvor det er nødvendigt for både dit barn, de andre børn og fællesskabet

Fast personalet er tilknyttet hver børnegruppe. Personalet hjælper hinanden på tværs af grupperne ved behov. Vi har et kendskab til alle børn.

Personalet skifter gruppe hvis og når der er behov for det. Vi vurderer ud fra at fordele ressourcer og kompetencer lige blandt børnegruppen. Derudover sikrer det en faglig udvikling blandt personalet.

Samspil og relationer

Børn viser os altid hvis og når der er brug for justering af vores praksis. Ansvaret for at se, forstå og følge dit barns initiativ er altid den voksnes.

Gennem leg og aktiviteter skaber vi rammer for at dit barn møder børn og voksne, som han/hun kan spejle sig i.

Fællesskabet skal opleves af dit barn og dit barn skal opleve sig som en del af fællesskabet.

Små fællesskaber i grupper med børn og voksne beriger hver dag og så ofte som muligt dit barns trivsel, udvikling, læring og dannelse

Vi følger Marte Meo principperne

At følge initiativ betyder at opmærksomheden er på dit barns initiativ. Dit barn tager altid initiativer i samspil. At følge et initiativ betyder ikke at lade dit barn bestemme, men at lade dit barn vise hvem det er.

Positiv bekræftelse er at forstørre det der lykkes for dit barn. Dit barn bekræftes ubetinget positiv for at være den barnet er (du er dejlig). Dit barn bekræftes betinget positiv og er afhængig af hvad dit barn præsterer (du er dygtig).

Dit barns handlinger (du tager legoklodsen) og følelser (du bliver ked af det) italesættes af den voksne. Den voksne sætter ord på egne initiativer (jeg går ud efter mælken og jeg kommer tilbage igen). Altså italesættes initiativ i relevant sammenhæng.

Turtagning. Både dit barn og den voksne er aktive i samværet og skiftes til at "give og tage" i samspillet. Dit barn tager et initiativ som den voksne svarer på med et nyt initiativ. Herefter reagerer dit barn på den voksnes initiativ med et nyt initiativ - de skiftes til at "tage tur".

Positiv ledelse handler om den voksnes måde at bestemme. Det er altid den voksnes ansvar at skabe en positiv stemning i samspillet. Den voksne viser glæde og har venlige toner i arbejdet.

Vi arbejder med ICDP principperne

Personalet i børnehaven skal:

  • Vise positive følelser
  • Justere sig til dit barn og følge initiativ
  • Tale med dit barn om det der optager dit barn
  • Være anerkendende og rose dit barn
  • Hjælpe dit barn med at holde opmærksomhed
  • Give mening til dit barns oplevelse af omverdenen
  • Give forklaringer der skaber mening for dit barn
  • Vejlede og guide dit barn
  • Bidrage til dit barns psykisk sundhed
  • Sørge for at dit barn føle sig følt

Det betyder at dit barn møder voksne der arbejder pædagogisk med at sætte sig i dit barns sted. Det betyder også at dit barn støttes i at sætte sig i andres sted og opleve trivsel, udvikling, læring og dannelse i fællesskabet.